21. ročník Dětský čin roku odstartoval
Již nyní můžete zasílat příběhy do nového ročníku
21. ročník Dětský čin roku odstartoval
Již nyní můžete zasílat příběhy do nového ročníku
21. ročník Dětský čin roku odstartoval
Již nyní můžete zasílat příběhy do nového ročníku
21. ročník Dětský čin roku odstartoval
Již nyní můžete zasílat příběhy do nového ročníku

Altruismus zvyšuje emoční inteligenci, zapojit se mohou i děti. Jejich pomoc oceňuje projekt Dětský čin roku

Emoční inteligence, zkráceně EI, je schopnost vnímat, porozumět a usměrňovat své emoce. Ovlivňuje umění zvládat stres, vcítit se do druhých, budovat vztahy a motivovat sám sebe. Podle studií přímo souvisí také s budoucím úspěchem v akademickém a pracovním světě. Podporovat rozvoj EI lze u dětí již od útlého věku, ale zlepšovat ji lze po celý život.  

Od egocentrismu k altruismu

Ze skupinových diskuzí s dětmi, které realizovala společnost IPSOS pro projekt Dětský čin roku, vyplynulo, že se děti často zapojují do pomoci druhým lidem. Forma jejich pomoci i motivace se však liší hlavně na základě věku.  

„Učit děti pomáhat je důležité už od malička. Pozitivní vzory okolí, rodičů a vrstevníků, ale i společnosti jako takové jsou klíčové. Proto jsme založili projekt Dětský čin roku. Ten vyzývá, vyzdvihuje a oceňuje příběhy pomoci, které spojuje myšlenka vnímání okolí, ohleduplnosti a toho, že jejich autoři nejsou lhostejní. A nejde jen o ty největší, počítá se každá nezištná pomoc,” komentuje Jan Krejčíř, předseda  správní rady Nadačního fondu Dětský čin roku a ředitel marketingu značky Whirlpool CZ a SK, která za vznikem celého projektu stojí.  

Mnoho dětí nevěří, že jejich pomoc má smysl

Nejmladší děti (6–9 let) v rámci řízených diskuzí uvedly, že nejčastěji pomáhají doma. Motivují je rodiče, vlastní iniciativa zatím chybí. Pomoc doma považují za nejsnazší, na rozdíl třeba od záchrany života. Přesto i takové případy existují – loňský vítěz jedné z kategorií projektu Dětský čin roku, David (8 let), zachránil mamince život při epileptickém záchvatu. 

Pro děti staršího školního věku (10–12 let) bývá hlavním motivátorem rodina a škola. Na rozdíl od mladších je ale často blokuje strach z neúspěchu, například že nebudou vědět, jak pomoci nebo že budou terčem posměšků. Ve skupině často zaznělo, že pomoc dětí je jimi samými vnímána jako příliš malá a nevýznamná. 

Teenageři už mají vyvinutou empatii a chápou společenské normy, pomoc druhým je pro ně hlavně o tom, jak vnímají sami sebe. Dle závěrů diskuzí se dospívající v tomto věku zapojují do široké škály altruistických aktivit, myslí i na psychickou pomoc nebo dávají dary. Nejvíce je při pomáhání druhým blokuje tzv. efekt přihlížejícího – pokud je u krizové situace více lidí, očekávají, že pomůže někdo jiný.  

Dětský čin roku oceňuje malé i velké formy pomoci

Projekt oceňuje každý rok nezištné činy dětí, a to v několika kategoriích: chrana lidského života, Pomoc ostatním, Pomoc starším lidem, Kolektivní pomoc, Pomoc přírodě, Dobrý nápad a Pomoc na netu. Od letošního roku také přibývá kategorie Pomoc pro duši, která vyzdvihuje pomoc s psychickým zdravím. Nechybí ani Speciální ocenění pro výjimečné činy, které mohou stát mimo ostatní kategorie, ale zaslouží si stejnou pozornost. 

Novinky v projektu

V letošním roce se mění období, kdy projekt Dětský čin roku probíhá. „Oproti předchozím ročníkům, které začínaly sběrem příběhů v březnu a v prosinci jsme se sešli na slavnostním vyhlášení vítězů bude od letošního roku projekt kopírovat začátek a konec školního roku,“ vysvětluje Jan Krejčíř.  21. ročník Dětského činu roku začíná nyní v září. Příběhy zařazené do jedné z kategorií lze již nyní vkládat online do jednoduchého formuláře na stránkách projektu. O svém hrdinovi či hrdince rozhodnou od 10. května vlastním hlasem děti samy a v červnu 2026 proběhne slavnostní vyhlášení vítězů v Praze. 

Dětský čin roku si ke dvacetiletému výročí nadělil nový web, který přináší atraktivnější design a je přehlednější. Vizuálním motivem jsou každodenní superhrdinové, ke kterým se děti mohou vztáhnout. Protože každý, kdo pomáhá, je superhrdina. 

Dětský čin roku je charitativní projekt zaměřený na děti a dospívající ve věku 6–18 let. Vznikl před 21 lety z iniciativy značky Whirlpool, pro níž je ohleduplnost vůči lidem, společnosti a také planetě zásadní. 

Nadační fond Dětský čin roku 

Nadační fond Dětský čin roku a stejnojmenný projekt, který zastřešuje, vznikl v roce 2004 z iniciativy značky velkých domácích spotřebičů Whirlpool s jednoduchým cílem: ukázat, že hrdinou nebo hrdinkou může být každý z nás, i bez superschopností nebo kouzelného pláště. Stačí odvaha, všímavost a chuť nebýt lhostejný. Už více než dvacet let sbíráme a oceňujeme skutečné příběhy dětí a dospívajících ze základních i středních škol, kteří pomáhají rodině, kamarádům, přírodě a snaží se o lepší svět kolem sebe. 

Projekt Dětský čin roku probíhá každoročně pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Magistrátu hlavního města Prahy. Mezi partnery projektu patří Oresi kuchyně, Kores, Seznam.cz, Městská policie Praha, Chocotopia a ÁMOS Vision. Na mediálním partnerství se podílí Učitelské noviny, Alík.cz, Český rozhlas Radio Junior a Surikata. 

Příběhy jsou rozděleny do několika kategorií, z nichž každá reprezentuje konkrétní oblast pomoci a myšlenku. 

Whirlpool 
Značka Whirlpool je symbolem prémiového designu, inovativních technologií a široké nabídky domácích spotřebičů, které spojují dokonalý vzhled s maximálním uživatelským komfortem. Díky tomu usnadňují zákazníkům každodenní život a dávají jim více prostoru věnovat se tomu, na čem opravdu záleží.

Portfolio Whirlpool zahrnuje širokou škálu vestavných i volně stojících domácích spotřebičů – od praček, sušiček a chladniček až po myčky nádobí, sporáky, horkovzdušné i mikrovlnné trouby, varné desky, odsavače par a další. Klíčovou výhodou je inovativní technologie 6. SMYSL, která automaticky optimalizuje teplotu, čas i spotřebu energie při používání spotřebičů, aby zajistila maximální výkon a efektivitu. 

Beko Europe  
Značka Whirlpool je od roku 2024 součástí společnosti Beko Europe B.V. Tato skupina zastřešuje široké portfolio značek, včetně Beko, Grundig, HotpointArcticAristonLeisureIndesitBlombergDefyHitachiIgnisBeko a dalších. Se svými výrobními závody produkuje ročně přes 24 milionů spotřebičů s inteligentními funkcemi a hraje klíčovou roli v utváření moderního životního stylu. Inspiruje tak k udržitelnosti, well-beingu a harmonii v životě i domácnosti. 


Kontakt pro média: 
Martin Šemík 
Surikata PR s.r.o. 
martin.semik@surikata.cz  
+420 731 472 400